Konsern - Midsona Norge

Om Midsonakonsernet

Midsona utvikler, produserer og markedsfører veldokumenterte produkter innen områdene kosthold og helse, naturlegemidler, forkjølelse og hygiene.

Konsernets nettoomsetning er 1.744 millioner SEK (2016), og har ca 320 ansatte i Sverige, Danmark, Norge og Finland.

Konsernsjef er Peter Åsberg og styreformann er Ola Erici.

Vårt marked

Midsonas hjemmemarked er Norden.

Våre enheter

Midsona består av fire forretningsområder - fire geografiske områder - Sverige, Danmark, Norge og Finland.

Forretningsområdene Sverige, Danmark, Norge og Finland

Disse markedsfører og selger kosttilskudd, naturlegemiddel, helsekost, forkjølelses-, hudpleie- og skjønnhetsprodukter til dagligvarehandelen, apotek, helsekost og semiselektive parfymerier i respektive geografiske markeder. Innen det svenske forretningsområdet finnes det i tillegg markedsføring og salg direkte til konsument via postordre/internett, samt grossistvirksomhet.

Historikk

 

Wilhelm Sonesson AB var siden starten i 1892 et toneangivende selskap i det skånske næringslivet. Selskapet ble grunnlagt av grossisten Wilhelm Sonesson og var opprinnelig et grossist- og handelsselskap innen verkstedindustrien. Et stort antall store industrier og nå virksomme børsselskaper har sitt utspring fra Wilh Sonessons virksomhet. 

Selskapet har i løpet av århundre byttet fokus flere ganger og ble i 1971 notert på Stockholms Fondbørs. Selskapet ble notert igjen på Stockholmsbørsen i 1999 og har siden 2001 hatt en helseretning. Siden 2006 har selskapet igjen hatt sitt hovedkontor i Malmø.

Norsk oppkjøp

Wilh Sonesson kjøpte opp Midelfart i slutten av desember 2006, og i 2007 byttet selskapet navn til Midelfart Sonesson AB (publ). Midelfart er et velkjent norsk familieforetak som ble grunnlagt i 1923 av Ole Midelfart. Selskapet, med sete i Oslo, har vært eid og drevet av familien Midelfart i fire generasjoner og har lang tradisjon og stor kunnskap innen helse, skjønnhet og velvære. 

Felles identitet

I forbindelse med arbeidet med å skape en felles selskapsidentitet og parallelle strategiprosjekter med formål om å bli et integrert konsern, besluttet selskapets aksjonærer 7. desember 2010 å endre konsernets navn til Midsona AB - et navn som også har link til selskapets historie.

Samtidig ble det presentert en ny logo og nytt grafisk design for å tydeliggjøre Midsona som et ledende selskap i Norden innen helse og velvære. Gjennom det nye designet vil vi formidle Midsona som en moderne, kunnskapsrikt og nytenkende aktør som gjør det lettere for alle selv å bidra til et friskere liv i hverdagen.

Les mer på www.midsona.com